Obecné a Tiskové zprávy

BlackBerry oznámilo finanční výsledky za Q1 FY2016, prodeje smartphonů dále klesají

BlackBerry-HQ

BlackBerry v minulém týdnu oznámilo výsledky svého hospodaření za první čtvrtletí fiskálního roku 2016 (Q1 FY2016), které skončilo 30. května 2015. V tomto čtvrtletí BlackBerry opět zvýšilo příjmy v oblasti softwaru a licencování, prodeje smartphonů se však opět propadly.

Hlavní body:

  • Příjmy z oblasti softwaru a technologických licencí ve výši $137 milionů, nárůst o 150 % oproti Q1 FY15
  • Volné hotovostní prostředky (Free Cash Flow) ve výši $123 milionů za čtvrtletí
  • Hotovostní a investiční zůstatek $3,32 miliardy, nárůst o $50 milionů oproti Q4 FY15
  • Non-GAAP ztráta ($0,05) na akcii, meziroční zlepšení ze ztráty na akcii ($0,11) ve Q1 FY15
  • Základní GAAP zisk na $0,13 na akcii
  • Non-GAAP provozní ztráta $7 milionů, meziroční zlepšení z non-GAAP provozní ztráty $41 milionů v Q1 FY15
  • Non-GAAP hrubá marže 50,3 % a GAAP hrubá marže 47,1 %
  • Upravený EBITDA ve výši $157 milionů, což představuje nárůst o 5 % oproti Q1 FY15
  • Akvizice společnosti WatchDox, lídra v oblasti vysoce zabezpečené synchronizace, sdílení a správy dokumentů
  • Zahájení prodeje modelu BlackBerry Leap v dubnu, dostupnost na 22 trzích
  • Navázání spolupráce se společnostmi Wistron a Compal v oblasti vývoje zařízení

Prodeje telefonů stále klesají, software naopak roste

Obecná čísla jsou jedna věc, co to znamená ve skutečnosti je pak věc jiná. Uplynulé čtvrtletí je obecně nejslabší část roku, neboť všeobecně nejsilnějším obdobím je čas kolem Vánoc a konce roku. I přesto se BlackBerry podařilo udržet příjmy na zhruba stejné úrovni, jako v předchozím čtvrtletím, což je vcelku dobrý výsledek.

V první řadě musím zmínit, že BlackBerry se opravdu daří v oblasti softwaru a licencování. Oproti minulému čtvrtletí  I díky tomu byly příjmy relativně slušné a BlackBerry se v tuto chvíli považuje za naprosto stabilní společnost. Potvrdil to i John Chen, CEO společnosti BlackBerry a hrubý nástřel strategie BlackBerry pro nadcházející měsíce si můžeme prohlédnout na následujícím obrázku.

BlackBerry-Turnaround-Strategy

Důležitou roli totiž stále hraje hardwarový business neboli výroba a prodej zařízení BlackBerry. V posledním čtvrtletí se bohužel opět snížil počet prodaných přístrojů na 1,1 milionu kusů, což v celosvětovém měřítku odpovídá takřka statistické chybě. A to určitě neodpovídá plánům BlackBerry, které hovořily o 10 milionech telefonů ročně aby byla hardwarová divize profitabilní.

BlackBerry tak v oblasti zařízení hledá nové a nové cesty. Jednou z nich je již dřívější navázání spolupráce se společností Foxconn, která pro BlackBerry již dnes sestavuje modely BlackBerry Z3, BlackBerry Leap a dost možná také model Classic. Dalším partnerem v tomto odvětví jsou nyní také tchaiwanské společnosti Wistron a Compal. Zdá se, že BlackBerry se snaží na hardwaru ušetřit co se dá.

Do budoucna také víme, že BlackBerry letos představí ještě minimálně tři nové modely. Model Leap již byl na trh uveden. Jednou z dalších novinek bude nové Porsche Design, dalším pak výsuvná vlajková loď BlackBerry Venice. Mluví se také o smartphonu s operačním systémem Android, ale to je zatím pouze ve fázi spekulací a tak je čtvrtá pozice stále volná. Co nám BlackBerry nachystá se teprve ukáže.

Suma sumárum, aktuální finanční výsledky prakticky jen potvrzují, že BlackBerry se jako společnost stabilizovala a poměrně dobře se jí podařil vstup do oblasti softwaru. Dočkali jsme se několika klíčových akvizic, díky kterým je BlackBerry aktuálně asi nejkomplexnějším poskytovatelem zabezpečeného End-To-End řešení na globálním trhu.

Strategická partnerství se společnostmi jako jsou Samsung, Foxconn nebo Cisco (více informací v připravovaném článku) pak otevírají mnoho možností do budoucna. Přerod BlackBerry je pomalý, ale doufejme, že bude úspěšný.

Tisková zpráva

WATERLOO, ONTARIO–(Marketwired – June 23, 2015) – BlackBerry Limited (NASDAQ: BBRY)(TSX: BB), a global leader in mobile communications, today reported financial results for the three months ended May 30, 2015 (all figures in U.S. dollars and U.S. GAAP, except where otherwise indicated).

Q1 Highlights

— Software and technology licensing revenue of $137 million, a 150%
increase over Q1 FY15
— Positive free cash flow of $123 million in the quarter
— Cash and investments balance of $3.32 billion at the end of the fiscal
quarter, an increase of $50 million over Q4 FY15
— Non-GAAP loss of ($0.05) per share, improving on a loss per share of
($0.11) in Q1 FY15
— Basic GAAP earnings of $0.13 per share
— Non-GAAP operating loss of ($7) million, improving on a non-GAAP
operating loss of ($41) million in Q1 FY15
— Non-GAAP gross margin of 50.3% and GAAP gross margin of 47.1%
— Adjusted EBITDA of $157 million, a 5% increase over Q1 FY15
— Acquired WatchDox, a leader in high-security document synchronization,
sharing and management
— Launched the BlackBerry Leap in April, with availability in 22 markets
— Entered into joint development deals with Wistron and Compal for
devices, in addition to the Company’s existing partnership with Foxconn

Q1 Results

Revenue for the first quarter of fiscal 2016 was $658 million. The revenue breakdown for the quarter was approximately 40% for hardware, 38% for services and 21% for software and technology licensing. BlackBerry had 2,600 enterprise customer wins in the quarter. Approximately 45% of the licenses associated with these deals are cross-platform. During the first quarter, the Company recognized hardware revenue on approximately 1.1 million BlackBerry smartphones with an ASP of $240.

Non-GAAP loss for the first quarter was ($28) million, or ($0.05) per share, compared to a loss of ($0.11) per share in the same year-ago period. GAAP basic net income for the quarter was $68 million, or $0.13 per basic share. Basic GAAP net income includes non-cash income associated with the change in the fair value of the debentures of $157 million (the “Q1 Fiscal 2016 Debentures Fair Value Adjustment”) and pre-tax charges of $61 million related to restructuring. The impact of these adjustments on GAAP net income and earnings per share is summarized in a table below.

Total cash, cash equivalents, short-term and long-term investments was $3.32 billion as of May 30, 2015. The cash balance increased $50 million in the first quarter. Excluding $1.25 billion in the face value of our debt, the net cash balance at the end of the quarter was $2.07 billion. Purchase orders with contract manufacturers totaled approximately $238 million at the end of the first quarter, compared to $394 million at the end of the fourth quarter. Operating cash flow was $134 million with free cash flow (operating cash flow minus capital expenditures) of $123 million.

In Q1, BlackBerry completed its acquisition of WatchDox, a leading provider of secure enterprise file-sync-and-share (EFSS) solutions that allows users to protect, share and work with their files on Android, iOS, Windows Phone, BlackBerry and PCs. WatchDox will be integrated into BlackBerry’s BES12 Enterprise Mobility Management solution, extending the company’s ability to secure communications end-to-end from voice, text, messaging and data to now include documents.

In addition to BlackBerry’s existing partnership with Foxconn, the Company also entered into joint development and manufacturing agreements with Wistron Corporation and Compal Electronics. These agreements will reduce the time to market of new devices, streamline the supply chain, leverage greater economies of scale and enable resource and fixed asset reductions for greater business efficiency – which are all significant steps toward BlackBerry achieving profitability in its devices business.

“I am pleased with the strong performance of our software and technology business. This is key to BlackBerry’s future growth,” said Executive Chairman and CEO John Chen. “Our financials reflect increased investments to sales and customer support for our software business. In addition, we are taking steps to make the handset business profitable. We believe these actions are prudent and necessary to grow the business and we believe the remaining milestones in our strategic plan are achievable.”

Outlook

The company continues to anticipate positive free cash flow. The company continues to target sustainable non-GAAP profitability some time in fiscal 2016.

Reconciliation of GAAP gross margin, gross margin percentage, income before income taxes, net income and earnings per share to Non-GAAP gross margin, gross margin percentage, loss before income taxes, net loss and loss per share:

(United States dollars, in millions except per share data)

For the three months ended May 30, 2015
—————————————————-
Income
(loss) Basic
Gross Gross before Net earnings
margin margin % income income (loss)
(1) (1) taxes (loss) per share
—————————————————-
As reported $ 310 47% $ 73 $ 68 $ 0.13
Adjustments:
Q1 Fiscal 2016 Debenture
Fair Value Adjustment
(2) – -% (157) (157)
CORE Program Charges (3) – -% 9 9
RAP Charges (4) 21 3% 52 52
—————————————————-
Adjusted $ 331 50% $ (23) $ (28) $ (0.05)
—————————————————-
—————————————————-

Note: Non-GAAP gross margin, gross margin percentage, loss before income taxes, non-GAAP net loss and non-GAAP loss per share do not have a standardized meaning prescribed by GAAP and thus are not comparable to similarly titled measures presented by other issuers. The Company believes that the presentation of these non-GAAP measures enables the Company and its shareholders to better assess the Company’s operating results relative to its operating results in prior periods and improves the comparability of the information presented. Investors should consider these non-GAAP measures in the context of the Company’s GAAP results.

(1) During the first quarter of fiscal 2016, the Company reported GAAP gross
margin of $310 million or 47% of revenue. Excluding the impact of the
RAP charges included in cost of sales, the adjusted gross margin was
$331 million, or 50%.
(2) During the first quarter of fiscal 2016, the Company recorded the Q1
Fiscal 2016 Debentures Fair Value Adjustment of $157 million. This
adjustment was presented on a separate line in the Consolidated
Statement of Operations.
(3) During the first quarter of fiscal 2016, the Company incurred charges
related to the CORE program of $9 million, of which $2 million were
included in research and development and $7 million were included in
selling, marketing, and administration expenses.
(4) During the first quarter of fiscal 2016, the Company incurred charges
related to the RAP of $52 million, of which $21 million were included in
cost of sales, $13 million were included in research and development and
$18 million were included in selling, marketing, and administration
expenses.

Supplementary Geographic Revenue Breakdown

BlackBerry Limited
(United States dollars, in millions)
Revenue by Region
For the quarter ended
—————————————————————–
February 28, November 29, August 30,
May 30, 2015 2015 2014 2014 May 31, 2014
—————————————————————–
North
America $ 285 43.3% $ 205 31.0% $ 213 26.9% $ 297 32.4% $ 276 28.6%
Europe,
Middle
East and
Africa 245 37.2% 283 42.9% 366 46.1% 368 40.2% 414 42.9%
Latin
America 42 6.4% 60 9.1% 84 10.6% 111 12.1% 125 12.9%
Asia
Pacific 86 13.1% 112 17.0% 130 16.4% 140 15.3% 151 15.6%
—————————————————————–
Total $ 658 100.0% $ 660 100.0% $ 793 100.0% $ 916 100.0% $ 966 100.0%
—————————————————————–
—————————————————————–

Previous ArticleNext Article
Vojta Dalekorej
Zakladatel webu BBCzech, redaktor serveru mobilenet.cz. Fanoušek značky BlackBerry a všech mobilních technologií. Sportovní závislák, technologický nadšenec, mobilní maniak. BlackBerry is a lifestyle...

3 Comments

  1. Samozrejme že tržby z predaja mobilov klesajú… A na čom čo chcú akože zarobiť? Majú aktívne 3 modely. BlackBerry Passport, blackBerry Leap, a classic… Žiaden výraznejší upgrade zariadení.. Prídu s BlackBerry Leap za cenu Blackberry Z30 :-D Zákazníci nie sú idioti, prečo by si mali nejaký plastovy šmejd kupovať len preto lebo BlackBerry chcieť znížiť výrobne náklady a zarobiť. A najviac ma dostane to že leap sa predáva za 280eur.. a že vraj lowend.. BlackBerry a ich cenová politika je úplne mimo reality. Microsoft bežne vyrába aj Samsung, lenovo lg telefony za 100eur. BlackBerry pridáva aj dvojročné za 300eur (blackBerry Z 30) BlackBerry by zarobiol keby predávalo aj telefóny za nejakých 100- 150 €. Proste BlackBerry by malo v prvom rade vyrábať lacné telefóny, aby sa nový zákazníci nebáli vyskúšať ich systém… A potom neskôr keď budú chcieť si kúpia vyššiu triedu. Ešte to chvíľku potrvá kým sa zbavia arogantného vedenia firmy (myslia si asi že oni sú jednička, ako si to myslela arogantná Nokia) Mali by sa poučiť z takých firiem ktoré takto skončili A viacej načúvať požiadavkám zákazníkov. Ja osobne viem čo zákazníci chcú… a to je neustále vylepšovanie a inovácia. Bezproblémová podpora, bezproblémový systém. BlackBerry má potenciál rásť problém je že je tam dosť konzervatívne vedenie. Držím blackBerry palce. Pretože BlackBerry nie je len telefón, je to proste niečo čo si obľúbite. Čo sa mi nikdy nestalo už nejakého Windowsu alebo Androidu. A priateľka to tiež môže potvrdiť, tiež by už nemenila. :) Ani som neveril že si tak obľúbi BlackBerry.

  2. BB má bohužel mizerný výběr hw, ale hlavně naprosto nulový marketing. Kdo ví o passportu? Já se o něm dozvěděl jenom proto, že jsem hledal náhradu za sračkodroid, který už mi prostě po 3 letech lezl krkem. Do té doby jsem o passportu neslyšel ani slovo. A to je špatně.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *