BlackBerry 10, Novinky

Thorsten Heins pro deník The Globe and Mail: “RIM dá lidem možnosti jako nikdy předtím”

Thorsten-Heins

V návaznosti na zprávy z předchozích dnů, kdy se nejrůznější světová média vyjadřovala k současné situaci RIM většinou velmi negativně – předpovídali RIM zánik a označovaly jej jako padlého průkopníka – vydal své prohlášení také CEO společnosti RIM Thorsten Heins. V kanadském deníku The Globe and Mail hovořil o plánech společnosti a o jejím skutečném současném stavu.

Níže naleznete vyjádření Thorstena Heinse, CEO společnosti RIM, které publikoval kanadský deník The Globe and Mail. Jedná se skutečně o dlouhý text, a tak prosím omluvte, že jsme jej nepřekládali. Těm, kterým angličtina nevadí, rozhodně doporučujeme si přečíst celý text. Pro ostatní se pokusíme z textu vytáhnout některé hlavní body.

Podle Thorstena je v posledních týdnech v módě označovat RIM za padlého průkopníka a proklínat vedení společnosti, že ji nechce rozdělit na jednotlivé fragmenty a případně je následně rozprodat. Jako CEO společnosti RIM chápe frustraci a nervozitu akcionářů a jejich dychtivost vidět, co v sobě RIM skrývá.

RIM se v současnosti nachází na začátku přechodu, který podle RIM opět změní způsob, jakým lidé komunikují. Toto se RIM již jednou povedlo, na přelomu roku 2000 RIM přinesl lidem zcela nové možnosti bezdrátové komunikace a dlouhá léta byl lídrem v této oblasti.

S příchodem nové platformy BlackBerry 10 na začátku roku 2013 nabídne RIM lidem možnosti jako nikdy předtím. BlackBerry 10 spojí uživatele nejen mezi sebou, ale také s vestavěnými systémy, které běží v pozadí našich každodenních životů – od parkovacích automatů a počítačů v autech až po platební terminály nebo pokladny.

Ano, jsou to velké sliby a dokonce i Thorsten má drobné obavy, zda to RIM skutečně zvládne. Je první kdo přiznává, že společnost RIM promeškala některé důležité trendy v oblasti smartphonů – zejména v oblasti spotřebitelů a základních hodnotách systému tak, aby nabídl ty nejlepší možné produkty a služby. Nyní však společnost usilovně pracuje na operačním systému BlackBerry 10 tak, aby dokázal nabídnout to nejlepší pro věrné spotřebitele a zákazníky RIM.

Někteří experti již sice začali psát nekrolog RIM, ten je však od smrti na míle daleko. Uživatelská základna BlackBerry stále roste, v současnosti je na světě na 78 milionů uživatelů ve 175 zemích. V mnohých zemích je RIM lídrem na trhu chytrých telefonů. RIM spolupracuje s 650 operátory po celém světě a zařízení BlackBerry jsou pro svou bezpečnost první volbou mnoha vládních úřadů po celém světě. A právě bezpečnost je jedním z důvodů, proč řešení BlackBerry používá na 90 % společnosti z žebříčku Fortune 500.

Důležité je také zmínit, že RIM nemá žádné dluhy. Má více než 2 miliardy USD v hotovosti a generoval 710 milionů USD provozní cash-flow za první čtvrtletí letošního roku. Současně s tímto RIM připravuje snížit provozní náklady, takže do konce fiskálního roku ušetří další miliardu USD.

Toto jsou zatím kroky, které je RIM připraven oznámit. Originální text v angličtině si můžete přečíst kliknutím na odkaz níže.

In recent weeks, it’s become fashionable for pundits and market watchers to alternately eulogize Research In Motion as a fallen pioneer and demonize management for not chopping up the company to sell for parts.

 

As President and CEO of RIM, I understand the frustration and impatience of RIM’s shareholders and their eagerness to see the company start to surface the underlying value we all know exists at RIM. But we do not believe RIM is a company at the end. Nor do RIM’s current challenges hint at a larger Canadian problem of not being able to sustain successful technology companies.

 

Technology, and particularly mobile computing, is a globally dynamic industry where innovation is as likely to occur in Waterloo as it is in Seoul or Palo Alto or Stockholm.

 

Rather, we believe RIM is a company at the beginning of a transition that we expect will once again change the way people communicate. In technology, it is not if you have to change, but when you have to change, and we are in the earliest days of truly mobile computing – an era in which people interact with the world around them in ways we could barely imagine just a few years ago. With BlackBerry, RIM created the framework that gave people their first taste of an untethered yet completely connected life.

 

As we prepare to launch our new mobile platform, BlackBerry 10, in the first quarter of next year, we expect to empower people as never before. BlackBerry 10 will connect users not just to each other, but to the embedded systems that run constantly in the background of everyday life – from parking meters and car computers to credit card machines and ticket counters.

 

Those are big promises, I know; and some doubt whether RIM can pull it off. I am the first to admit that RIM has missed on important trends in the smart-phone industry – especially in the consumer domain, focusing on its core value system for successful products and services. We are working diligently on BlackBerry 10 in order to provide a compelling experience for our loyal enterprise customers and consumers. While we are in a very competitive and constantly changing market, customers benefit from this competition and continued innovation.

 

As this market grows and includes more people in more countries, there is more room – a true need, really – for alternatives. We see this every week with our developer community, who are attending sold-out BlackBerry 10 developer sessions around the world to leverage our platform and ecosystem in order to create and innovate for their communities. That is why RIM has chosen to pursue a strategy that eschews the homogenized sameness of competing ecosystems. To help with that task, we have reshaped the executive team and recruited telecommunications industry veterans with proven track records of success.

 

Innovation is never easy and rarely understood – but it is exciting.

 

To that point, some of what I read and hear is thoughtful and insightful; some, frankly, is just plain wrong. But the facts about RIM’s business provide reason to believe that we can succeed, even as we take painful but necessary steps to focus our resources and build a lean, nimble organization focused intently on bringing BlackBerry 10 to market.

 

As some pundits write RIM’s obituary, the company’s global subscriber base continues to grow, to more than 78 million people in 175 countries. In many of those countries – some of the fastest growing markets in the world – RIM is the top smart-phone; and in some, RIM devices account for the top three spots. We have relationships with 650 carriers around the globe; RIM’s reliability and security make it the first choice for countless government agencies and are part of the reason more than 90 per cent of Fortune 500 companies deploy BlackBerry in their enterprises.

 

RIM has no debt. The company also has more than $2-billion in cash on its balance sheet, and generated $710-million in operating cash flow in its first quarter.

 

Simultaneously, RIM is undertaking a corporate overhaul that we expect will reduce annual operating expenses by more than $1-billion by the end of our fiscal year. Unfortunately, that requires us to become a much more focused and smaller organization.

 

These are just the steps we’re ready to announce. As has been reported, RIM has hired outside advisers to help me and the other members of the executive team think about the business in new ways and to explore a range of alternatives that leverage our core strengths and build on the BlackBerry brand.

 

When I became CEO just over six months ago, I knew this would be a difficult and challenging job. RIM was – and remains – at a crucial juncture in its history. In response to our tough quarterly results last week, our employees received thousands of e-mails from around the world from retail customers, carrier partners, developers, family, friends and neighbours expressing their support and loyalty to BlackBerry. They are – like many of us – BlackBerry people by choice.

 

It reminded me just how much opportunity and promise there is within RIM, and how much of what makes BlackBerry special stems from our status as a small-town Canadian company.

 

While some who have never made the drive to Waterloo pontificate about software they have not seen or devices they have not touched, developers around the world are getting increasingly excited about the possibilities BlackBerry 10 offers. They see that innovation remains a core principle stretching back to RIM’s earliest days above a bagel shop.

Written by RIM CEO Thorsten Heins and reposted from the The Globe and Mail

Previous ArticleNext Article
Vojta Dalekorej
Zakladatel webu BBCzech, redaktor serveru mobilenet.cz. Fanoušek značky BlackBerry a všech mobilních technologií. Sportovní závislák, technologický nadšenec, mobilní maniak. BlackBerry is a lifestyle...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *